Чи готові рівненські патріоти виділити 36 мільйонів на шкільні автобуси?

11.08.2016 23:47:51

Придбання дев’яти автобусів для шкіл Рівненської області завдяки політичним іграм рівненських політиків набуло гучного всеукраїнського розголосу. Цією темою зацікавився телеканал 1+1, який назвав ситуацію великим тендерним скандалом.

«Україна закупила за бюджетні кошти  шкільні автобуси, які в документах зазначені як вітчизняного виробництва, а насправді – російського. Як з’ясували волонтери, ПАЗики «Мрія» збирають у Росії, а саме підприємство входить у холдинг, який збирає техніку для армії Кремля. Вітчизняні виробники і волонтери вже звернулися в СБУ, МВС, Раду національної безпеки з проханням втрутитись у ситуацію» – так змалювали ситуацію у випуску ТСН за 9 серпня 2016 року.

Інтерв’ю для 1+1 про російське походження автобусів «Мрія» давав «волонтер» Михайло Барський. Простий пошук в Google виводить на його резюме https://www.work.ua/ua/resumes/1583985/, де він пише про себе «04. 2009 г. – наст. время исп. обязанности ТОВ «Автомобильный Дом «БОГДАН» (ТОВ «Український Автобус»), юрист». Серед його обов’язків: «подготовка и участие в тендерах».

Тобто юрист «Автомобільного Дому «Богдан», який приймає участь в тендерах, прикинувся таким собі волонтером, якого хвилює доля бійців АТО і держави, і почав шукати компромат на конкуруючу фірму, якій він програв тендер по шкільних автобусах.

Причому тендери ці фірма «Богдан» програла уже в багатьох областях України. Станом на 8 серпня 2016 року за даними веб-порталу «Державні закупівлі» 29 шкільних автобусів «Мрія» придбали у Вінницькій області, 16 – у Миколаївській, 6 – у Хмельницькій, 33 – у Дніпропетровській, 2 – у Закарпатській, 22 – у Кіровоградській, 3 – у Луганській, 25 – у Полтавській, 9 – у Рівненській, 15 – у Харківській, по одному у Одеській, Чернівецькій, Донецькій. Черкаській. Всього загалом 164 автобуси «Мрія», на суму 216 з половиною мільйонів, по 1,32 млн за одиницю.

Закупляли і автобуси «Богдан» («Атаман») – ціною від 1,4 млн до 1,5 млн грн. В Рівненській області в тендерний комітет надійшли пропозиції від ТОВ «Богдан-АВТО Рівне» на чотири автобуси «Атаман» ціною 1,361 млн грн, та по 10 автобусів «Атаман» запропонували ТОВ «АВТО РЕГІОН» і ПАТ «Черкаський автобус» ціною відповідно 1,72 млн та 1,68 млн грн. Розкриття пропозицій в Рівному відбулося 7 червня 2016 року, про це було публічно оголошено, при проведенні тендеру у рамках проекту «За чесний тендер» ситуацію контролювали громадські активісти. «Ми стежили за тендером від самого початку. Крім того проговорювали це із «Нашими грошима». Всі процеси пройшли без зауважень», – заявляв для ЗМІ громадський активіст Святослав Клічук.

Радник голови ОДА Сергій Мініч говорив про залучення СБУ: «Голова ОДА звернувся до Служби безпеки, чи має фірма російський слід. Дали заключення, що не має. І ми спокійно провели закупівлю. Тому для мене дивною виглядає історія навколо цього питання. Ми не перевіряли інформацію – чи це «екс-регіонали». Головним була дешевша ціна, технічні характеристики та безпека. Цим критеріям автобуси відповідають».

Тобто відбувалася прозора відкрита процедура закупівлі шкільних автобусів. І тільки через два місяці після розкриття тендерних пропозицій, вже після того, як автобуси були закуплені, а голова Рівненської обласної державної адміністрації Олексій Муляренко урочисто вручив ключі від автобусів представникам Гощанського, Дубровицького, Зарічненського, Володимирецького, Корецького та Рівненського районів, – раптом проснулися деякі депутати Рівненської обласної ради. Голова фракції «Батьківщина»  депутат Микола Кучерук гнівно звинуватив начальника Рівненського обласного управління освіти та та науки Григорія Таргонського в тому, що той профінансував тих, «хто вбивав наших хлопців». Кучерука підтримали депутати-свободівці та радикали, заявляючи про те, що «на кожній деталі, там написано, що зроблено в Росії», що то російські ПАЗи тощо.

Невідомо, хто розказав депутатам про російські написи (мабуть, юрист від «Богдана») на кожній деталі, але на автобусі «Мрія» є деталі з Німеччини, Італії, Польщі, Білорусі, Росії, України. А вироблений автобус в Україні.

Автобуси «Мрія» мають українські сертифікати, мають право приймати участь в тендерах, і при нижчій ціні чиновники зобов’язані їх купувати.

В шкільних тендерах автобуси «Мрія» конкурують тільки з «Богданами», які майже на 400 тисяч гривень за штуку дорожчі. То до кого питання повинні бути:

1) до тих, хто дозволяє ці ПАЗи ввозити в Україну?
2) до тих, хто дозволяє їм приймати участь в тендерах?
3) до тих, хто ставить ціну «Богданів» на 360 тисяч дорожчу?
4) до тих, хто високими митними зборами позбавляє можливості приймати участь в тендерах європейським шкільним автобусам Мерседесам, Iveco та інші?

А винуваті чиновники з освіти? Не уряд, не міністри, а начальник обласного управління освіти? Який, до речі, не є членом тендерного комітету, і не має права впливати на рішення тендерного комітету.

Постає також питання про те, чому російський ПАЗ на третину дешевший за «Богдан», якщо в Росії зарплата, яка є основною складовою собівартості, в два рази і більше вища ніж в Україні? Тому, що українські виробники хочуть мати гарні заробітки з українців?

Не може не постати також питання про те, чому українські школярі мають їздити на ПАЗах і «Богданах», а не на «Мерседесах», які окрім всього іншого розходують 10 літрів палива на 100 км, а не 20, як ПАЗи и «Богдани»?

До речі, дехто, шукаючи українських виробників автобусів, задає питання про львівські ЛАЗи. Але ж, як повідомляють ЗМІ, власники ЛАЗа – громадяни Росії брати Ігор та Олег Чуркіни. Тобто, і тут гроші йдуть в Росію? Кінцевий бенефіциар (власник) «Богдана» («Атамана»), за деякими даними, знаходиться в офшорах. Хто запевнить, що і там нема російського сліду? В Росії «Атамани» продаються як автобуси російського виробництва: http://nn.pulscen.ru/products/avtobus_isuzu_bogdan_7658032

На Рівненську область потрібно всього біля 100 автобусів. Виходячи з різниці 360 тисяч між «Мрією» і «Атаманом», загальна різниця – 36 мільйонів гривень. При тій ситуації яку ми маємо в країні, коли більшість людей живуть на 1-2 тисячі гривень в місяць, хто готовий викинути 36 мільйонів гривень тільки ради того, щоб одна фірма невідомого походження виграла тендер у іншої фірми такого ж походження? Чи, може, рівненські патріоти готові виділити 36 мільйонів власних коштів на шкільні автобуси для дітей Рівненщини?  Чи їх цікавить тільки політичний піар і бажання прославитись на весь світ?

Є, звичайно, варіант, коли на сесії Рівненської обласної ради, яка має відбутися у вересні місяці (якщо депутати не повбивають один одного при черговому обранні голови обласної ради), депутати приймуть рішення виділити додаткові кошти на автобуси з обласного бюджету. Правда, при  цьому вони мають пояснити людям, чому в області нема доріг і нема чим фінансувати медицину.

Якщо ж грошей на автобуси не знайдуть, то хай діти зі шкіл, які позакривали, в сусідні села в школи ходять пішки. Так? Під слова «волонтерів» і депутатів про бійців АТО.

Але здається, що скоро бійцям АТО прийдеться виганяти недолугих депутатів, які спекулюють на темі АТО, з їхніх насиджених теплих місць в радах. На ті розбиті дороги, якими діти ходять в школи. Щоб побачили, як і за що живуть їхні прості виборці.

P.S. Ще про Україну і автомобілі. В Україні живе найбідніший в Європі народ, але в Україні  - найдорожчі в Європі автомобілі. Навіть в Росію Ланоси, зібрані в Україні, продають вдвічі дешевше, ніж громадянам України. А чому? Тому, що Україною правлять ненаситні і безсовісні олігархи. Але народу це, мабуть, подобається – бо це вибір самого народу.